28 september in de avond. Het is aan de koude kant, maar bij aankomst op het terrein van Scare Me staat de traditionele vuurton alweer te branden voor dat extra beetje warmte. En dat is maar goed ook. Een plek om even rustig te zitten om van de schrik te bekomen. Van alle veranderingen die bij Scare Me hebben plaats gevonden springt het nieuwe spookhuis er met vlag en wimpel bovenuit. Maar dat is niet het enige wat veranderd is. Pak die kop Pumpkin Spice erbij met een koekje en smul van de avond die wij hebben mogen beleven bij Scare Me.
Deze editie zijn er flink wat aanpassingen gedaan bij Scare Me in Almere Haven. Zo is Kill It heeft een make over gekregen en is omgedoopt tot Kill it – The Final Game. Het buitengebied (Scare Zone) heeft ook een flinke upgrade gekregen en heeft als naam ‘Area 57’ gekregen. En dan tot slot heeft the Ride plaats gemaakt voor Maga Rapta, het nieuwste spookhuis van Scare Me. Ik neem jullie stuk voor stuk mee door de huizen en hun sfeer, zonder teveel prijs te geven, want dat zal je zelf moeten ervaren op Scare Me.
Tijdens het warme ontvangst van Perry Mulder, ontvingen wij een kaartje. Dit kaartje is de eerste vernieuwing vanaf deze editie. Het is een knipkaart met een foto van alle attracties van Scare Me. Bij elke attractie wordt een gaatje geknipt, want de attracties zijn vanaf deze editie maar een enkele keer te bezoeken. Vanaf hier startte dus ook ons bezoek aan Scare Me.
Area 57
Een labyrint van pallets, dat is niet volledig onbekend, maar de beleving binnenin deze houten doolwegen is heerlijk. Aan de buitenkant wordt al flink gehint naar wat er binnen te vinden is, spinachtigen. Toen ik dat las kriebelde het al een beetje over mijn nek. Boven de gigantische poort van de zone liep al een scare actor, met zichtbaar wat spinachtigs op het gezicht, een lekkere start dus. Binnenin de area zijn allemaal verwijzingen te vinden naar experimenten en legerelementen. Zo is er zichtbaar geëxperimenteerd op iets dat spinachtigs lijkt, maar wat vroeger een mens lijkt te zijn geweest… De Scares werden sterk uitgevoerd door de acteurs en je merkte dat hier mensen op een goede plek stonden. Zij hadden constant de gasten in de smiezen en wanneer ze toe moesten slaan, deden ze dat.
Writer’s Block
In deze oude bekende is niet veel veranderd, maar blijft sterk in haar schoenen staan. Bij de deur werden we opgewacht door de assistent van de schrijver, wiens huis je betreedt. Deze ogenschijnlijke stellige, maar lichtelijk zenuwachtige persoon leid je binnen naar het vertrek van de schrijver, die sinds afgelopen editie blind is en daardoor een ander begin element geeft dat de jaren ervoor. Hier werd duidelijk mee gespeeld door de spelers, wat meer diepte creëerde in hun rolbeleving. Door de verschijning van een beleving van de schrijver wordt de start van het huis ingeleid en zal je door de ruimtes vertoeven om een weg uit dit huis te vinden waarbij veel zintuigen en angsten geprikkeld zullen worden.
Dit huis is sterk op gebied van desoriëntatie en je het gevoel van geen uitweg vinden te geven. Dit is ook wel echt in het verlengde van het verhaal goed neergezet, alleen zal ik mij afvragen of dit voor de standaard bezoeker over zou komen. Dit komt tijdens de openingsscènes niet duidelijk naar voren.
Baku
Ook de Oosterse winkel mag niet ontbreken bij Scare Me. Bij de deur wordt je ontvangen door een Oosters uitziend persoon die je waarschuwt voor de Dromen Eter, zorg dat het je niet in de ogen aan kan kijken. Hiervoor zal ook een zintuig ontnomen worden en zal je door middel van prikkels en ervaringen een weg naar de uitgang zien te vinden. Het levenstouw speelt hier een grote rol in. Maak gebruik van jouw (overige) zintuigen en vind je weg naar de andere kant. Alleen zo zorg je ervoor dat je dromen niet ontnomen worden.
Baku is een leuk concept, waar je op een andere manier een haunted house beleefd. In dit huis wordt je op meerdere momenten geprikkeld en licht aangeraakt om het idee op te wekken dat je achtervolgt wordt door de dromeneter. Hiervan zou ik kunnen begrijpen dat mensen dit als minder prettig kunnen ervaren als ze niet weten dat dit plaats kan vinden, echter is het functioneel gebracht en voelt het niet onnodig, wel mis ik binnen de beleving de muzikale / auditieve ervaring. Als dit wat meer aanwezig zou zijn, zou dit de experience nog veel meer kunnen verbeteren. Ook moesten wij lang voor de deur wachten, waarna bij navraag de productie snel reageerde en wij de experience konden beleven. Zeer adequate reactie, wat werd gewaardeerd.
Ship of Souls
Een graag gezien huis qua thema. De effecten en storytelling binnen in het starthuisje trekken je de experience in. Dat begint al bij hoe de wachtrij is vormgegeven en is vol gezet met items die van alles met de scheepsvaart en piraterij te maken hebben. Wanneer je de hut van de Heks binnenkomt wordt je verteld dat je op zoek bent naar een soort schat die je moet te zien bemachtigen en naar haar terug moet brengen. Dwaal door de gangen van het scheepsleven en misschien kom je oog in oog met de kraken te staan.
S.O.S. blijft een heerlijke ervaring qua huis. Het mooie is hoe de acteurs ook in de wachtrij te zien zijn en daar hun gezicht laten zien, maar ook terug te vinden zijn in het huis zelf. Dit maakt de beleving veel grootster en immersiever, doordat je niet alleen acteurs in het huis ervaart, maar ze meemaakt op hun dag op zee en in dagelijkse bezigheden. Ik mist op sommige momenten wel wat audiobeleving, voornamelijk in het beginstuk van het huis, wat je wel uit de beleving kon trekken. De acteurs in het huis zelf waren sterk en gaven een goede beleving in het piratenleven.
The Mansion
Voor menig Scare Me ganger zal dit het bekendste en meest favoriete huis zijn. Het blijft ook een ijzersterke beleving, waar elke ruimte het doel dient en zich opbouwt naar het (knallende) einde. In dit huis wordt je onthaald door een detective die hiernaartoe is gekomen voor een onderzoek. Door detective word je door het huis gestuurd met een Haunted Lantern (wat op zichzelf al een beleving is). Tijdens de tocht kom je de nodige dingen tegen, waarbij je al schreeuwend de uitgang zult bereiken.
Ook deze keer was The Mansion weer een sterke speler. Het huis en haar acteurs laten je niet hangen en zullen je door de tour door het huis, alle hoeken van de kamer laten zien, waarbij ook de keuken en de achtertuin niet overgeslagen worden. De binnenkomst was ijzersterk, waarna we al schreeuwen de uitgang uitrenden. In mijn beleving blijft dit ook het sterkste (standaard) huis van Scare Me.
Kill It – The Final Game
Kill it is niet nieuw op Scare Me, maar deze editie heeft Kill it een volledige renovatie gekregen. De ingang is veranderd, alsmede de ervaring. Van de oude variant is niets meer over, behalve de circuselementen en de chaos die het met zich meebrengt. De essentie die de vorige Kill It had is bewaard gebleven, maar doordat de hele opzet is veranderd, kan dit zeker gezien worden als een nieuw huis. Ook is er techniek aan de experience toegevoegd, waardoor de beleving veel meer te verdiepen is dan naar balletjes zoeken. Het spelelement is wel bewaard gebleven en is dus ook zeer interactief. Laat jezelf meenemen door de directeur en volg de aanwijzingen van deze persoon op.
Maga Rapta
Volg de heksenjager naar zijn zoektocht in een oud kasteel in de buurt naar de verdwenen Aagje. Maar pas op, er is geen heksenjager in de buurt zonder dat er gevaar dreigt. Trotseer de effecten en beleving van Maga Rapta.
Het nieuwste huis van Scare Me; en geloof me als ik zeg dat het niet teleurstelt, heeft me zeer positief verrast. Waar The Mansion een sterk huis is, mag ik toch zeggen dat Maga Rapta de kroon spant op totaalbeleving van Scare Me. Met de innovaties die het team van Scare Me heeft toegepast in Maga Rapta, durf ik te zeggen dat ze zeker hoge ogen zal gooien bij de gasten van Scare Me. De aankleding klopt precies en ook de decors zijn prachtig vormgegeven. Op genoeg momenten ben ik mij kapot geschrokken van bepaalde effecten en goed getimede scares. Ik kan niet anders zeggen dan, ga deze nieuwe experience beleven.
Algehele Beleving
Scare Me stelt nooit teleur op haar algemene beleving tijdens een bezoek. Overal is wat te zien of te doen, zelfs als je even klaar bent met de scares. Zo kan je in de Main Hall een consumptie nuttigen of merch kopen, maar je kan in de ruimte ernaast ook even lekker een spelletje spelen bij de soms toch wel nostalgische consoles en spelelementen. De Sfeer is er altijd gezellig en ook Perry is altijd in voor een praatje of kennismaking.
Tickets
De 20ste editie van Scare Me is te bezoeken op elke vrijdag- en zaterdagavond in november. De deuren zullen openen om 19:30 en de huizen kunnen betreed worden van 20:00 tot 23:00.
Een online ticket zal €37.95 kosten en kan je voor €45,00 aan de deur toegang verkrijgen.
Voor meer praktische informatie ga je naar de website van Scare Me.
Galerij en Sfeershots
Hieronder volgt een galerij met shots vanuit Scare Me, deze foto’s zijn gemaakt door Marijn Durden. En een eigen sfeerimpressie van Scare Me.
Krijg je niet genoeg van al het scare nieuws, horror, Halloween of andere spannende experiences? Praat en lees gezellig mee in onze Scare Network Discord server en help ons naar de 750 leden. Voor ander nieuws over Halloween ga je naar de website van ScareZone.