Let op dit artikel bevat spoilers over het nieuwe spookhuis in Toverland. Dit artikel is ook slechts de mening van een van de Scare Crewleden en moet dus ook zo gelezen worden.

Het is ondertussen een week geleden dat ik in Toverland was voor de eerste avond van de “Halloween Nights”. Ik heb alles op me kunnen laten bezinken en blik daarom nu terug op een fantastisch avond.

Sfeer

Er was een gezellige drukte in Toverland op zaterdag. Er waren heel veel mensen, maar het was niet stampvol of overdreven druk op de paden en in de wachtrijen van de huizen. Nou moet ik zeggen dat ik en mijn gezelschap in bezit waren van een Fear Pass, waarmee we bij alle huizen direct aan de beurt waren. Dat zorgde ervoor dat wij ons niet druk hoeft te maken over het halen van tijdsloten. Hierdoor hebben wij optimaal kunnen genieten van de sfeer in de scarezones en de rest van het aanbod, zoals de foodcourt.

Wat mij opviel, is dat veel mensen in het bezit waren van een zogenaamde toverstaf. Deze staf kon je kopen voor € 4,95 en zorgde ervoor dat je niet werd lastiggevallen in de scarezones door acteurs als je dat eng vond. Dit is natuurlijk een heel slim businessmodel van Toverland, want heel veel mensen liepen ermee rond. Voor iemand die er wel van geniet om te interacteren met acteurs was het af en toe wel lastig. Veel mensen met een toverstaf wilden wel op de foto met acteurs of vooraan staan bij een van de showtjes in de zones. Toen ik erachter kwam dat de acteurs niet naar mij toe kwamen omdat ze werden geblokkeerd doormensen met een toverstaf en daarbij uit de buurt wilde en moesten blijven, vond ik dat wel jammer. Maar eerlijk is eerlijk: de acteurs hielden zich wel netjes aan de afspraken.

Huizen

In de spotlight staat natuurlijk het nieuwe spookhuis “Now You’re Mine”. Wat ik daarvan vond, kan je lezen in mijn andere review van afgelopen week. Resumé: het spookhuis heeft een leuk verhaal, prachtig decor en grime en veel gave en originele effecten.

“Maison de la Magie” was ook weer erg leuk om te bezoeken. We gingen er met een groep van 10 doorheen, maar dit stoorde helemaal niet. Alle scares die we konden krijgen, kregen we gelukkig wel. Ook in “Doll House” hadden wij een goede run. De grime was daar erg mooi en zorgde ervoor dat je pas op het laatste moment erachter kwam welk van de poppen een echte acteur was.

Ik heb dit jaar voor het eerst ook “Trapped” gedaan en was een beetje huiverig voor het opgejaagd worden door de acteurs. Dit viel echter heel erg mee. Ik moet wel zeggen dat we er vrij kort in zaten, omdat we eigenlijk al een soort van naar de uitgang werden gedirigeerd door de acteurs. Als je dan verhalen hoort van mensen die er een kwartier in hebben gezeten, vind ik het wel jammer dat mij dat niet overkwam. Ook daar zijn de maskers weer heel erg goed en je krijgt wel een paniekerig gevoel, doordat je niet weet waar je naartoe moet in het doolhof. De acteurs spelen daar leuk op in en maken goed gebruik van hun omgeving en van de beweegbare muren en hekken.

Wel had ik een minder goede run in zowel “Fear the Woods” als “The Witches Forest” en wel om twee verschillende redenen. In “Fear the Woods” liepen wij met acht man tegelijk door het huis. Er zijn smalle gangetjes en bochten en veel van de scares zaten na een bocht verstopt. Dat betekent dat ik en anderen die achteraan liepen een scare niet meekregen, omdat hij aan de voorkant van de groep al was afgegaan. Door een langere reset van de scare knoppen, wat ik denk dat het probleem is, was er ook geen optie voor een tweede scare door de acteur. Desalniettemin was het huis nog steeds erg mooi, zeker vanwege het tijdelijke karakter in het oude conferentiegebouw.

“The Witches Forest” zat boordevol acteurs en dat was goed om te zien. Op elke plek stond wel iemand. Het jammere was dat de acteurs geen scare meer gaven, als zij merkten dat wij hun al had gezien. Dat leidde ertoe dat wij soms bij een acteur bleven wachten in de hoop dat wij alsnog de scare zouden krijgen. Dit was dan helaas niet het geval en leidde wel tot enige frustratie. Dit hebben we uiteindelijk ook aangegeven bij een van de verantwoordelijken van de spookhuizen, in de hoop dat er wat mee gedaan zal worden. Wel is dit buitenspookhuis onwijs mooi belicht en zijn de decors simpel, maar effectief.

Verder liep alles qua huizen echt op rolletjes. De wachttijden waren niet te lang; ook voor de normale tijdsloten. De groepen waren op een huis na niet te groot.

• Morgana's Frozen Nights in Toverland
  • Shadows of the Sea in Toverland
  • Externe partijen voor eten in Toverland

Zones

Naar mijn mening blinkt Toverland echt uit in hunkerzones. De acteurs die in de zones rondlopen zijn stuk voor stuk onwijs goed en gaan helemaal op in hun rol. Iets wat ik heel erg knap vind, omdat ze soms best werden lastig gevallen door stoere kinderen of tieners die aan hun zaten of hun aandacht probeerden te trekken.

Het vernieuwde “Cirque”, dat net buiten de poorten van Toverland ligt, is echt een heel leuk toevoeging. Er staan nu meer attracties, een podium en de acteurs hebben meer speelruimte. Er zaten nu twee acts in die ik niet had verwacht: een slider en een clown op een eenwieler. En mijn hemel wat was zij goed: ze gebruikte haar eenwieler als scare, ze was onwijs wendbaar en ze bleef gewoon overeind alsof het niets was

Mijn favoriete scarzone bij Toverland is “Fiesta de los Muertos”. Er hangt een vrolijke sfeer die soms compleet omslaat, alsof het de normaalste zaak van de wereld is. De acteurs zwieren en zwaaien rond en zijn eigenlijk alleen maar aan het dansen. Ondertussen laten ze mensen schrikken met behulp van sambaballen en andere attributen.

“Shadows of the Sea” was wederom de mooiste scarezone in Toverland. De grime is fenomenaal en de acteurs hebben veel interactie met het publiek, ondanks het smalle pad waarop zij werken. De acteurs maken ook gebruik van het water in de zone, wat ik erg uniek vind. Dat maakt het een erg origineel gebied en ook logisch, aangezien het om piraten gaat.

“DesTroy” en “Morgana’s Frozen Knights” zijn ook sterke zones, ondanks dat ze niet zo hoog op mijn lijstje staan. Het is vermakelijk om in die twee zones te kijken naar hoe anderen te grazen worden genomen door de acteurs.

Eten

Ik vind het goed dat Toverland gebruik maakt van externe partijen voor een foodcourt in het park. Dat eten is erg goed en divers. Het was ook erg leuk om te zien dat Toverland zelf een aantal halloweenspecials bij hun eigen horeca punten aanbood. Een zwarte hamburger of nacho’s waar je zelf met een injectiespuit de salsasaus overheen mag doen. Dit zijn kleine, maar toch leuke toevoegingen aan zo’n avond. Dit soort kleine dingen maken het een complete avond.

Toverland heeft echt een speciaal plekje in m’n hart als het gaat om Halloween. De sfeer is leuk, de huizen zijn erg goed en het is heerlijk om rond te lopen in de zones. Die ook nog eens door middel van licht, geluid en decor onwijs goed in elkaar zitten.

Mocht je dit lezen onderweg naar Toverland Halloween Nights gaat, dan wens ik je heel veel plezier! Mocht je Toverland nog niet hebben meegenomen in je planning voor dit Halloween seizoen: alsjeblieft ga! Het is een steengoed evenement die je echt niet wil missen!

Krijg je niet genoeg van al het scare nieuws, horror, Halloween of andere spannende experiences? Praat en lees gezellig mee in onze Scare Network Discord server en help ons naar de 700 leden.